Geheimen van telefonische triage Telefonische triage is veel meer dan alleen maar telefoontjes beantwoorden; het is een krachtig instrument waarmee we de juiste zorg op het juiste moment aan de juiste persoon kunnen bieden. Het helpt de drukte in de wachtkamer te verminderen en zorgt ervoor dat [...]
NHG-TriageWijzer (SPOED EDITIE)
Steven2024-09-12T13:51:42+02:00Kennisquiz NHG-TriageWijzer De nieuwe NHG TriageWijzer is recent verschenen. Reden voor ons om een geheel nieuwe versie van onze online kennisquiz te maken. Dit keer staat het thema spoed centraal, want dat zijn vaak de momenten dat de TriageWijzer echt van pas komt! Vijftig nieuwe [...]
zelfzorgadviezen in de triage
Steven2025-10-08T15:22:16+02:00Zelfzorgadviezen in de triage Verkoudheid, griep, huiduitslag, hoofdpijn. De meeste mensen bellen met laag-urgente zorgvragen (U4 en U5 urgenties). Klachten die heel goed afgehandeld kunnen worden met zelfzorgadvies.Maar om het juiste advies te geven moet jouw kennis op het gebied van zelfzorg natuurlijk wel up-to-date zijn! Daarom [...]
Pluis- Niet Pluis
Appel en Eelman2024-09-13T12:06:27+02:00Pluis of niet: verbeter je klinische intuïtie! Als eerste aanspreekpunt in de praktijk of op de post speel jij een cruciale rol in het herkennen van urgente situaties. Dat kan soms best lastig zijn. Daarom hebben we een speciale Pluis-Niet Pluis e-learning ontworpen om jouw [...]
Vlekjes en plekjes
Steven2025-07-15T10:07:11+02:00Vlekjes en Plekjes: Huidklachten in de huisartspraktijk 1,2 miljoen Nederlanders hebben te maken met een huidaandoening. Van een onschuldige schimmelnagel tot een ernstige vorm van huidkanker, en alles daartussenin. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bijna 20% van alle zorgvragen in de huisartspraktijk over huidaandoeningen [...]
Sepsis en meningitis
Steven2024-12-18T09:26:32+01:00Webinar sepsis en meningitis Koorts of ziek zijn is geen ongebruikelijke klacht voor een contact met de huisartsenpraktijk of de huisartsenpost. Tijdens dit webinar leer je de ernstige zieke patient te herkennen tijdens de telefonische triage; wat zijn de (alarm)symptomen? Hoe presenteert iemand zich met [...]
Webinar neurologische uitval
Appel en Eelman2024-06-06T09:30:09+02:00Webinar neurologische uitval Met de FAST-test kun je op een snelle manier een beroerte herkennen. Deze test uitvragen via de telefoon zonder dat je de patiënt ziet is echter nog niet zo makkelijk. Daarnaast zijn er ook patiënten met neurologische klachten die zich heel anders [...]
SPOED = SPOED (anders triëren)
Appel en Eelman2024-03-11T15:52:59+01:00SPOED = SPOED (anders triëren) Om de druk op de huisartsen en de medewerkers van de huisartsenposten te verminderen hebben LHV, VPH, INEEN en NHG een ANW-actieplan gemaakt. Eén van de speerpunten uit dit plan is de huisartsenSPOEDzorg in de nacht (ook wel SPOED = [...]
KNO kennisquiz
Appel en Eelman2024-03-11T15:54:22+01:00KNO kennisquiz KNO klachten komen veel voor in de huisartspraktijk en op de posten. Reden voor ons om een e-learning te ontwikkelen waarbij de meest voorkomende keel-neus-oorproblemen de revue passeren. Van allergische rhinitis en hooikoorts tot keelpijn en acute oorontstekingen. Aan de hand van casuïstiek [...]
ABCD+
Steven2025-08-04T14:26:21+02:00Bedreigingen in de ABCD Bij spoedsituaties gaat het niet alleen om het uitvoeren van een ABCD-check, maar ook om het herkennen van bedreigingen – en daarop durven handelen. Wanneer is benauwdheid nog ‘gewoon’ COPD – en wanneer is het een levensbedreigend inhalatietrauma? Is heesheid een onschuldige [...]